Geschiedenis
Ik neem je graag mee terug in de tijd, toen ik samen met mijn maatje Suzanne begon met ProudBreast. Samen droomden we van een bedrijf als ProudBreast. We hebben sindsdien heel wat hobbels genomen. Samen, en helaas ook alleen.
Ik neem je graag mee terug in de tijd, toen ik samen met mijn maatje Suzanne begon met ProudBreast. Samen droomden we van een bedrijf als ProudBreast. We hebben sindsdien heel wat hobbels genomen. Samen, en helaas ook alleen.
Het verhaal achter het ontstaan van ProudBreast begon in 2014 toen Suzanne Kemps diagnose borstkanker kreeg. Sinds haar herstel draagt zij een externe borstprothese. De eerste periode na de behandeling en de operatie was zij vooral bezig met overleven en weer beter worden. Maar al vrij snel voelde zij zich weer een gezonde vrouw.
Als ontwerper ging zijn nadenken over hoe haar droomprothese eruit zou zien. Duurzaam, comfortabel, passend in mooie en betaalbare lingerie. Wat begon als een wild idee werd steeds serieuzer. Een belangrijke stap was dat Suzanne niet alleen voor zichzelf wilde ontwerpen, maar ook andere vrouwen en studenten betrok in dit proces.
De eerste ervaring met borstkanker van Clary was toen zij tien jaar was. Haar oma kreeg borstkanker en overleed een jaar later. Als moeder en ondernemer ontmoet Clary regelmatig vrouwen die borstkanker hebben, zoals Suzanne. Haar verhaal intrigeerde Clary. Het gaat niet over dood gaan, maar over leven na kanker, leven met één of geen borst. Dat leven zou een cadeau moeten zijn, een fase waarin je optimaal geniet van het leven en de kansen die je krijgt.
Met haar ervaring als marketeer en ontwerper, zag Clary dat deze onebreast-vrouwen totaal niet bediend worden. Dit was de reden om als ondernemer te investeren in de ontwikkeling van een scala aan producten, waar vrouwen blij van worden. Vrouwelijke producten speciaal voor hen ontwikkeld met een warme uitstraling en een fijne uitstraling. Clary wil graag de markt opschudden met mooie passende producten.
De ontwikkeling van een nieuw type prothese kregen een boost doordat Clary Scheres, Suzanne Kemps en ook strategisch adviseur Frances Zitter mee deden aan de ASN Bank Wereldprijs in 2018.
Precies in deze periode werden de strategische grondvesten van ProudBreast gevormd, en werden de eerste prototypes van de Qup ontwikkeld. De deelname werd bekroond met de daadwerkelijke prijs in november 2018. Hiermee kwam het oprichten van ProudBreast als BV en het daadwerkelijke vermarkten van de Qup in 2019 in zicht.
Begin dit jaar rolde de eerste ronde Qups uit de machine, en werd de ProudBreast BV opgericht om de eerste vrouwen gelukkig te kunnen maken. Na een eerste ronde van fine-tunen konden we in de zomer van 2019 definitief de Qup lanceren in de drie basis maten S, M en L.
Al snel was er behoefte aan méér maten, werden er drie extra kleine en grote maten toegevoegd en stond het eerste assortiment aan Qups in de webshop, waaronder ook speciale SportQups om mee te sporten en zwemmen.
Eind van het jaar stapten ook investeerders Rogier de Haan en Nicole van Thoor aan boord. Zij maakten het mogelijk om verder op te schalen en de ingezette koers van innovatie en community bouwen door te zetten.
Helaas starte dit jaar met een grote teleurstelling; Suzanne Kemps werd vanwege gezondheidsredenen genoodzaakt terug te stappen uit de dagelijkse leiding van Proudbreast. Gelukkig kon Clary Scheres als solo-directeur het bedrijf voortzetten.
Tegelijkertijd raakte de groei in een stroomversnelling. Een stand op de Huishoudbeurs, deelname aan Dragons Den op NPO1, de instap van Dragon Shawn Harris als investeerder, de lancering van de ParelQup als gepatenteerde versie met modulair gewicht en het uitrollen van het landelijke netwerk aan verkopende lingeriewinkels maakten 2020 tot een enerverend jaar.
Een team van medewerkers werd aangetrokken om dit mogelijk te maken. Daarnaast heeft er een interview met Suzanne Kemps en Clary Scheres plaatsgevonden over de toekomst van ProudBreast.
Samen met verzekeraars als VGZ werkten we aan méér impact door een pilot te starten waarin de Qups vergoed werden vanuit de basisverzekering. We hebben veel informatie en kennis kunnen opbouwen door deze pilot die verder resulteerde in een afstudeeronderzoek naar de gecertificeerde Care-Qup in 2022.
Daarnaast konden we in de zomer een belangrijke marketing campagne draaien met partner Zeeman waardoor we aandacht vroegen voor betaalbare lingerie na borstkanker.
Middenin deze plannen namen wij begin dit jaar afscheid van Suzanne, mede-oprichter van ProudBreast. Zij liet een inspirerende brief achter. Enorm dankbaar voor alles wat zij ons gegeven heeft, willen we haar woorden aan jullie doorgeven.
Nieuwe duurzame partners vinden om échte inclusiviteit mee te bieden, dat was onze wens voor 2022, en dat is gelukt in de vorm van een samenwerking met Livera. De match tussen de reguliere lingerie collectie van Livera en de Qups is groot, waardoor er 40 Livera winkels aanhaakten plus ook de Livera webshop Qups verkoopt. Een landelijke campagne op inclusiviteit en empowerment is het resultaat.
Ook andere landen beginnen dit jaar interesse te tonen in de Qups, die nu in Belgie en op Curacao verkocht worden via lokale verkooppunten. Ook de vertaling van de duitse site is in ontwikkeling.
In de zomer wint ProudBreast een belangrijke medische prijs: de Health Hub Innovatie Prijs tijdens de week van de zorg. Een belangrijk statement ook voor proffessionals, dat we met onze low-tech high-impact een duidelijk verschil kunnen maken.
Méér producten op de markt brengen naast onze Qups en samenwerken om in de nazorg na borstkanker goede informatie te delen, dat is waarin we dit jaar verder groeien. Samen met RJ Bodywear lanceren we het Qup Shirt, speciaal voor vrouwen die 2 Qups dragen. Een groot succes.
Tegelijkertijd komt voor de 4e keer ons magazine uit, dit keer met maar liefst 27 partners van organisaties die net als wij ontstaan zijn vanuit gebruik zelf. Voor het eerst wordt het magazine grootschalig landelijk verspreid via inloophuizen.
Daarnaast is de Duitse site klaar, worden de eerste klanten in Duitsland bediend en starten we ons retail netwerk onder Duitse partners. Ook in België groeit het aantal verkooppunten en organiseren we onze eerste events.
In het tweede deel van het jaar voegen we ook fashiontape toe aan ons assortiment (ideaal om Qups mee vast te zetten) evenals natuurlijke huidproducten speciaal voor de verzorging van de huid rondom kankerbehandelingen.
Werken aan een stabiele financiële situatie is onze wens dit jaar. Hiervoor investeren we vooral in onze interne processen, een nieuwe e-commerce website en een goede voorraad. We willen op lange termijn goede producten kunnen bieden, en daarvoor versimpelen we processen die zodoende ook beter opschaalbaar zijn. Niet zo interessant voor onze gebruikers misschien, maar wel veel fijner werken voor ons!
Wat onze gebruikers wél merken is een nieuwe whatsapp omgeving voor onze community, iets wat we ook voor andere talen kunnen doen in volgende jaren.
Daarnaast introduceren we de donatie optie, om ook iedereen die zelf geen Qups draagt de kans te bieden om bij te dragen aan onze impact.